janegilv

søndag, august 28, 2005

Ehr, skrev en liten oppsummering av de to siste ukene her i går natt, men klarte å sovne før jeg fikk lagt den ut, så jeg får lage en ny liten post.

Nå i helgen var jeg på distriktskonferanse i skien, her var det fullt kjør med direktesendinger to kvelder, og da var det jo deilig å få jobbe litt igjen. GKS-kirken ble Levende Ord menighet, Enevald og Stefan Salomonson talte, og da var det fullt kjør.

Uken som har vært har vi hatt øvelse. Dette betydde overnatting ute, og vi måtte bruke ting vi har lært tidligere. Klokken 5 på tirsdag morgen ble vi vekket, og vi måtte gjøre oss klare til å gå så fort som mulig, så da ble det litt stress.

Oppdraget vårt var å observere gurkene, som er nepalske fjellsoldater som hadde tatt seg inn i Norge og skulle ta over styringen. Øvelsen startet med å gå til den første leirplassen, her satte vi opp telt og lagde mat. Vi tok ned teltet igjen for å sette det opp ca 100 meter bortenfor. Vi satte opp vaktstllinger og fikset disse. Hele øvelsen gikk vi med kamo, som vi hadde lært å bruke uken før, og da lekte vi gjemsel :D

Under øvelsen var været ganske dårlig, den første dagen regnet det så store regndråper at eg ikje har sett maken på lenge. Så ting ble ganske vått etterhvert, første natten hadde vi heldigvis en tilvenningsnatt, som betydde at vi slapp alarmer, og å sitte ute på vakt om natten. Da fikk vi nesten tørket klærne helt om natten. Om natten har vi hele tiden på primus slik at det blir godt og varmt inne i teltet, og ting tørker fint, iallefall når de ligger inne i soveposen.

Dagen etterpå var det ganske fint faktisk, tingene vi gjorde på da var mest treningsting. Vi hadde noen leksjoner, bl.a. bruk av vernemaske og førstehjelp. Utenom dette øvde vi på å komme oss ut til stillingene uten å bli sett, og fra stillingene skjøt vi på sånne blink som "poppet" opp fra forskjellige steder. Vi fikk også prøvd oss litt på å skyte med geværet i flerskuddsmodus stående. Det gikk rett til værs. Etter dette fikk vi demonstrert virkningen av forskjellige våpen (glock, ag3 og mitraljøse), på forskjellige mål.

Ut over kvelden hadde gurkene blitt observert en ny plass i nærheten av noen depoer, og vi måtte forflytte leiren. Når vi kom fram, måtte vi vente lenge, for at troppsjefen skulle vise laglederene hvor de forskjellige lagene skulle stille opp teltene, imens vi ventet satt vi opp telt, og til tross for at det var ganske mørkt, gikk det veldig greit.
Denne natten var ingen avslappingsvakt, og det ble bare en time søvn. Den første natten hadde vi hatt befal med i troppen, og da var ting ganske strukturert og fint. Men på grunn av at lagleder ikke hadde helt kontroll denne natten, ble ting endel kaos. Det ble ikke satt opp noe vaktlister, så ingen ville ut å sitte vakt, og det var heller ingen presenning over teltet, så ting hadde en tendens til å bli litt vått. Utover morgenen fikk vi større og større beredskap, og flere og flere folk måtte opp, gurkene hadde blitt observert. Til slutt fikk vi alarm, og da måtte alle ut av teltet og inn i de forskjellige stillingene. Til slutt kom gurkene fram, og da bød vår første sjanse til å bruke rødfisen vi hadde gått med i ladd gevær seg.

Når vi hadde bekjempet/skremt bort gurkene, var det å pakke ned leiren og fortsette videre. Neste sted vi kom til var gassvernbuen, her hadde vi leksjoner i abc (Atom, Biologic, Chemical) vern, og vi fikk også sjansen til å gå inn i gassvernbuen som var fyllt av cs-gass (gass som angriper slimhinner og diverse ting, slik at det svir i halsen, og øyne og nese begynner å renne), både med og uten vernemaske. Dette synes jeg ikke var noe veldig gale, men det er en ting folk reagerer forskjellig på. Nå var øvelse nesten ferdi, det eneste som gjenstod var å gå tilbake til leiren, for så å pusse våpen, primus, kniver spader og diverse andre effekter. Og der var øvelsen ferdig, og livet forsvant inn i en god natts søvn.

Nå er snart rekrutten over, og gardeperioden nærmer seg, det hviler en glede, men samtidig en spenning, over hvordan dette kommer til å bli. Vi overflyttes på førstkommende fredag, og jeg lurer litt på å ta flyet hjem og komme på besøk til Bergen denne helgen, men det gjenstår å se hva som skjer.

Er det noen som leser her i det hele tatt, eller skriver jeg bare ut for meg selv? Hadde vært koselig hvis dere la igjen noe meldinger her.... Savner alle dere mine venner i Bergen mye, det skal dere bare vite. Fikk desverre ikke lagt ut noe bilder denne gangen, hadde egentlig gjort d i går, men det gjekk i dass. Så dåkk får overleve uten bilder en stund til, hvis dere vil se bilder, kan dere kjøpe en pizza og invitere shelton på besøk, han har nemlig fått hele bildesamlingen min i helgen

Kos dere, det er et bud fra meg!!!!

3 Comments:

  • Hey, Jeg leser dette...

    By Anonymous Anonym, at 9:12 a.m.  

  • hehe, du måtte skrive at eg har bildesamlingen din. Uff, no ringer det hau med tlf, bare for å se de. jaja, eg for no i hvertfall pizza:D:D.

    Savner deg rompiss:P
    -Shelton

    By Anonymous Anonym, at 2:50 p.m.  

  • JANEGIL! dama t aase her.. endelig fant jeg et sted der jeg kan oppdatere meg on hans EGENTLIGE situasjon.. til meg sier han bare at han er sliten hele tiden.. :) gi meg litt kjøtt på beina! håper du også har d bra, selv om du ik sover på samme rom som ole lenger.. snakkes, jan egil! klem..

    By Anonymous Anonym, at 6:42 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home