janegilv

lørdag, desember 03, 2005

Nå e d ganske lenge sidn sist eg skreiv noge her, mye lengre siden enn eg trodde.
D sier seg selv at det har skjedd mye, nesten litt for mye. Det første som skjedde var at vi hadde en ganske intensiv periode på fem uker, hvor vi trente på slo (måten vi går på, tingene vi gjør med geværet osv.), hadde case-løsninger med ting som kan skje når vi står på vakt, og litt diverse andre ting. Gjennom denne perioden varte dagene til 7-8 tiden på kvelden, og det er klart vi ble slitne. Vårt første skarpe oppdrag i paradeuniformen fikk vi dagen før vi ble godkjent som gardister, det var paraden vi stod på åpningen av stortinget. Hvor vi stod ca 1 1/2 time ganske så musestille nedover karl johan. Dagen etterpå hadde vi vår store "prøve", som kalles gardesjefens evaluering, her viste vi frem alt vi hadde lært, og fikk karakterer på det. Hele troppen stod, og vi stod med glans.

Allerede dagen etter begynte vi med vakt, og jeg stod min første vakt på slottet. I en periode på noen uker etter dette hadde vi vaktperiode, som avsluttet i en deilig 1-ukes langperm.

Nå for tiden er eg på sanitetskurs i en annen leir, nesten som å være på skolebenken igjen. På onsdag og torsdag skal eg ha eksamen i dette. Her lærer vi førstehjelp, og på tirsdag satte vi tilogmed kanyler på hverandre (sånn som de drypper nedi væske i hånden/armen på sykehus).

Nå er det snart jul, og er heldigvis så heldig at jeg har fri i julen. Da skal jeg besøke farmor og farfar på rennesøy. Det blir koselig og avslappende. Jeg må nesten også benytte sjansen til å ønske dere alle en god jul !!!! Kos dere