janegilv

søndag, januar 15, 2006

Hei, tit-tei, og godt nytt år alle sammen.

Christoffer sa her tidligere idag, at eg kanskje burde oppdatere bloggen min litt oftere. Og han synes også at eg burde skrive et helt referat av mitt liv siden sommeren (som om det skulle være så sinnsykt elegant), og legge ut på forumet. Her må eg nok skuffe deg Christoffer (se alle respekten, stor C og greier!). Når eg satt her, fant eg ut at eg ikje får sove sinnsjukt møye inatt, og siden eg ikje va overdrevet trøtt, kan eg like så godt gi dokk litt livsoppdateringer siden sist post.

For en uke siden ble jeg ferdig med den 5 ukers lange sanitetsutdannelsen hvor 10 menn fra troppen min var med i. Sist gang jeg oppdaterte, var rett før en eksamen, og disse to eksamenene gikk rett og slett ganske greit. På teori eksamen var jeg nest best blant en 40-50 mann på kurset. Jeg ble bare slått av ei dama som va sjukepleier. Desverre e eg nødt te å tro at det må ha vært litt flaks, men ska ikje unngå å sei at eg e ganske så stolt :D
Praksis eksamen gikk og ganske bra, her fikk vi en pasient som hadde fått en splintskade i høyre del av brystet, og hadde dermed punktert en lunge. Var ganske nervøs og greier under eksamen, skalv litt og svetten rant ganske bra. Men klarte å stå på denne og, heldigvis.


Slik så skaden vi fikk på eksamen ut

Etter eksamenene, hadde vi en uke på kurset, hvor vi lærte om behandling og transport av folk som har vært utsatt for ulykker med mye energi, f.eks. bilulykker. Disse kan fort ha nakke eller rygg skader, og måten man flytter pasientene på kan gi store skader hvis dette ikke gjøres på den rette måten.
Fredagen etter denne uken var en ganske trist dag, når vi stod der sammen med alle de andre som ikke var fra garden og skulle hjem, måtte jeg nesten felle en tåre (litt overdriving er alltid bra :D). Men det var ikke akkurat spesielt gøy å vite at vi fremdeles hadde nesten en uke med vakt igjen før vi fikk juleperm.

Onsdag 21. desember ble den heldige av dagen. Da gikk jeg av vakt, og tok nattoget til rennesøy, hvor jeg besøkte farmor og farfar, sammen med resten av famiilyen. Dagen jeg kom hjem (morgenen 22.), skjedde det noe helt eksepsjonelt, alle sammen fra straumesvingen 4 var ute på byen. Det var kanskje ikke alle som var like engasjert i grunnen til at vi var der, men koselig var det nå iallefall.


Hele familien på byen, utenom meg og pappa (på bildet)

Julaften var bare himmelen, tenk å ha fri, få servert diggdigg mat til alle døgnets tider, og bare slappe av, det e bare sjukt deilig. Til jul fikk eg masse sokker (som eg for en gangs skyld håpet på eg kom til å få), litt andre klær, og shure e2c hodetelefoner.


Pinnekjøtt til middag julaften den 24. desember. Namnam

Noen dager etter jul tok jeg en fådagersvisitt innom Rubens apartment - Bergen by. Her var eg på besøk, og fekk og oppfriska lydteknikken bittelitt, i og med at eg miksa det første møte i nyttårsfestivalen.

Den 29. va det tid for å reise tilbake til Oslo og gardeleiren, siden eg skulle stå vakt på slottet fra den 30. - 31. Nyttårsaften var rolig og grei, så en del filmer, og var litt ute rundt klokken 12. Desverre begynte eg å bli dårlig, så eg endte opp med å legge meg i 3-tiden på nattå, for så å stå opp igjen klokken 10 på kvelden, då skulle me nemlig reise tilbake til leiren kor me skulle fortsette neste dag på siste uke av sanitetskurset. Dette var forsåvidt ein ganske morsom tur.
Etter ei lang stund med kjøring, kom en i bilen plutselig på å spørre sjåføren om han visste om han kjørte rett (rett før hadde vi snakket om hvor dårlig retningssans sistnevnte har, og hatt det ganske morsomt med dette). Da ser vi plutselig skilt at vi er rett ved Tusenfryd, som ligger ganske nøyaktig stikk motsatt retning av den veien vi egentlig skulle. Dette oppdaget vi etter å ha kjørt kanskje rundt en halvtime. Det viste seg at han ikje hadde sjekket noen skilt, og prestert å kjøre feil allerede i første rundkjøring.

Den første dagen på kurset startet ganske hardt, da vi hadde bårebæring ute i snøen. Det var ganske tungt, og alle var glad når vi var ferdig. Iløpet av turen hadde vi en grei pause, hvor vi fikk kakao og stæsj. De hadde lagd til te hull i isen i vannet, og stilte oss opp på en rekke sånn at me skulle isbade. Men heldigvis var temperaturen i luften under 10 minusgrader, og da skulle vi ikke isbade. Men en annen utfordring måtte vi selvfølgelig få, vi fikk plutselig varslet gassgassgass, noe som indikerer at det er gasser på avveier (ikke sånn som du tenker på med en gang ruben!!!), her var det cs-gass som kom ut (glad vi ikke fiser det, fjoh. Dette er det samme som på folkemunne omtales som tåregass)
Torsdagen hadde vi eksamen, her begynte redselen for å stryke å vise seg endel mer enn de første eksamenen vi hadde, ettersom jeg plutselig fant ut at alle tingene vi hadde lært på det første kurset, ikke satt like sterkt i minnet som det kanskje burde ha gjort. Men jeg ble enda en gang glad og fornøyd med meg selv, og da forstår vel alle at jeg stod.

Denne fredagen fant eg ut eg måtte hjem, og utnyttet meg av min gode venn Ruben for å bestille togbillett hjem. Når eg så ringte hjem for å fortelle at eg kom hjem, og når eg kom hjem, fikk eg beskjed at eg skulle få tur-retur flybillett hvis eg klarte å få det til under en gitt pris. Og dette klarte eg å få til :D

Den siste uken har eg vært tilbake igjen i Garden, denne uken har resten av troppen drevet med sanitetsutdannelse, ettersom jeg er i sanitetstroppen i garden. Siden vi allerede har hatt kurset, kan vi det meste fra før, og vi har hatt leksjoner og slikt for de andre medgardistene. Det eneste unntaket var onsdagen, da vi var på skytebanen og skjøt med glock. Det var ganske gøy.

I helgen nå skulle jeg egentlig stått vakt på slottet, men huttiheita så glad jeg ble når jeg plutselig ikke stod på den nye utgaven av lista. "Nå reiser jeg hjem", tenkte jeg, og slik ble det.
Begge kveldene har jeg tilbringt med gode venner. På fredag kom renate, christoffer og ruben og hentet meg, samtidig traff eg sturla, som var der for å hente sine foreldre. Idag kveld, hadde eg besøk av de samme personene som hentet meg, med shelton i tillegg, vi spiste mat, så på tv og slappet av. Det var temmeli ålreit...

Ellers gleder meg til å bli fri og frank igjen i sommer., det skal bli deilig å kunne bestemme noe mer over sitt eget liv, og å gjøre ting som er litt mer engasjerende enn ting man bare gjør for å gjøre det.

Ellers får eg ønske dokk alle sammen som lese her bra uker og dager til neste gang eg oppdatere her, (ikje mange som vet når den tid kommer). Og en god natt

Nå bør vel stoffen være fornøyd?

God natt alle sammen. Nå e d ikje lenge til shelton kommer og henter meg her :S Tror iallefall jeg skal prestere å få sovet på toget seinere idag på veien til oslo :D Då bler d ikje så kjedelig å sitter der.

1 Comments:

  • Alltid digg å ha deg på besøk her :d

    Glad i deg kompiss

    By Anonymous Anonym, at 12:55 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home